Vad kostar det att ladda en Tesla? En grundlig genomgång för den nyfikne elbilsägaren

Elbilsladdningens kostnadsdynamik

När man överväger att skaffa en elbil är en av de första frågorna som ofta uppstår ”vad kostar det att ladda en Tesla?” Svaret på denna fråga är inte helt enkelt, då det varierar beroende på en rad faktorer, inklusive var och hur man laddar bilen. Teslas egna Supercharger-stationer har länge varit en förebild för snabbladdning, men hur står sig dessa i kostnad jämfört med andra elbilar och laddningsalternativ?

Att ladda en Tesla kan vara en kostnadseffektiv process, speciellt om man jämför med kostnaden för bensin eller diesel. Vid en Supercharger-station kan en Teslaägare förvänta sig att betala runt 5.10 kronor per kWh, vilket innebär att en full laddning för en Tesla Model S kan landa på ungefär 250 kronor, beroende på batteriets storlek och laddningens effektivitet.

Supercharger-nätverket öppnas för alla

Tesla har nyligen tagit ett stort kliv genom att öppna upp 42 av sina laddstationer för andra bilmärken. Detta beslut ger tillgång till 542 Superchargers som levererar över 150 kW. För icke-Tesla ägare är dock priset högre, i genomsnitt 7.30 kronor per kWh. Detta innebär att kostnaden för el för att köra på motorväg, där en elbil förbrukar mellan 2-3 kWh per mil, kan uppgå till mellan 15-20 kronor per mil.

Det finns dock möjligheter att sänka priset för icke-Tesla ägare. Genom att teckna ett medlemskap för 129 kronor i månaden kan de få samma pris som Teslaägare. Detta pris varierar dock mellan olika stationer och beroende på laddningstid. I genomsnitt är det rabatterade priset 1.80 kronor per kWh lägre.

Medlemskapets fördelar och fallgropar

Medlemskapsmodellen som Tesla erbjuder kan vara mycket fördelaktig för den som ofta är på vägarna. För att dra nytta av rabatten behöver man ladda mer än 72 kWh per månad. Det är dock viktigt att notera att de flesta elbilsägare laddar sina bilar hemma och att ett abonnemangskort därför passar bäst för de som regelbundet ger sig ut på längre resor.

Jämför vi med Ionity, som erbjuder snabbladdare på 350 kW, blir bilden både bättre och sämre. Ionity har ett enhetligt pris över sina stationer, vilket innebär att användarna i förväg vet vad laddningen kommer att kosta. För avtalskunder ligger priset på 8.70 kronor per kWh, vilket även gäller för ägare av andra bilmärken.

Hemmaladdning vs. Offentliga laddstationer

Att ladda sin Tesla hemma kan vara det mest kostnadseffektiva alternativet. Hemmaladdning innebär ofta en lägre kostnad per kWh jämfört med offentliga laddstationer, och man kan dessutom utnyttja eventuella nattaxor som elbolagen erbjuder. En hemmaladdningsstation kan kräva en initial investering, men över tid kan detta alternativ innebära stora besparingar.

Ionity – Ett alternativ till Teslas laddnätverk

Ionitys laddnätverk är ett växande alternativ till Teslas Superchargers. Med ett pris på 8.70 kronor per kWh utan abonnemang och 3.50 kronor per kWh med Ionity Passport, som kostar 190 kronor i månaden, kan det bli billigare att ladda hos Ionity för den som laddar mer än 38 kWh per månad. Dock är Ionitys abonnemang bundet till ett år, till skillnad från Teslas mer flexibla medlemskap.

Framtidens laddlandskap

Laddinfrastrukturen för elbilar är under ständig utveckling. Framtiden kan innebära nya teknologier, effektivare laddningsstationer och kanske till och med helt nya affärsmodeller för hur vi betalar för el till våra bilar. För elbilsägare kan detta innebära både lägre och mer förutsägbara kostnader.

Slutligen är det tydligt att ”vad kostar det att ladda en Tesla” är en fråga med många variabler. Medlemskap kan sänka kostnaden vid Supercharger-stationer, men hemmaladdning förblir ett ekonomiskt lockande alternativ. Jämförelsen med Ionity visar att det finns flera konkurrenter på marknaden som kan erbjuda fördelaktiga villkor, beroende på användarens behov.

Vanliga frågor och svar

I denna FAQ-sektion kommer vi att besvara några vanliga frågor om ”vad kostar det att ladda en Tesla”. Vi kommer att diskutera kostnaden för att ladda på Tesla Supercharger jämfört med andra märken och hur du kan sänka kostnaden genom att bli medlem.

Vad kostar det att ladda en icke-Tesla bil på en Tesla Supercharger?

Genomsnittskostnaden för icke-Tesla ägare att ladda på dessa stationer är i genomsnitt 7.30 kronor per kWh, vilket är högre än genomsnittskostnaden för Tesla ägare, som ligger på cirka 5.10 kronor per kWh.

Hur mycket kostar det att köra på motorvägen med en elbil?

Kostnaden för el för att köra på motorvägen, där en elbil förbrukar 2-3 kWh per mil, uppgår till 15-20 kronor per mil.

Finns det några sätt att sänka kostnaden för att ladda en icke-Tesla på en Tesla Supercharger?

Ja, det finns möjligheter att sänka priset för icke-Tesla ägare. Genom att köpa ett medlemskap för 129 kronor per månad kan de få samma pris som Tesla ägare, vilket i genomsnitt är 5.10 kronor per kWh. För att dra nytta av denna rabatt behöver man ladda mer än 72 kWh per månad.

Hur jämför sig kostnaden för att ladda på en Tesla Supercharger med konkurrenten Ionity?

Ionity tillämpar inte olika priser vid olika stationer och användare vet i förväg vad laddningen kommer att kosta. För de med ett avtal med Ionity är kostnaden troligen lägre, till 8.70 kronor per kWh. Ionity erbjuder också ett abonnemang, kallat Ionity Passport, som säljs för 190 kronor per månad, och priset per kWh är 3.50 kronor. Detta gör det billigare att ladda med ett abonnemang på Ionity än på Tesla. Om man laddar mer än 38 kWh per månad blir det mer kostnadseffektivt att välja det dyrare Ionity-abonnemanget.

Källa: Motortrend